Prosjektoppgave i R1 om reelle datasett
-
Noen som har noen lure ideer å dele på denne fronten fra egen klasse? :)
I år prøvde jeg å gi elevene stor frihet til å velge datasett fra nett selv som de skulle analysere med Python (Metodekrav her for at ikke alle skulle prøve regresjon i Geogebra). De fikk et knippe lenker som utgangspunkt, men kunne ellers velge fritt hva de ville se på.
Vi brukte i forkant av oppgaveutdeling litt på biblioteket pandas, og hvordan vi kan lese inn data med dette verktøyet; både på eksempeldatasett og datasett vi genererte i live programmering i timen.
Siden dette er et bibliotek de hadde lite erfaring med, så måtte vi bruke en del tid på feilsøking i starten.
Et godt tips jeg gav elevene her, var å vise de hvordan de kunne bruke NDLA sin praterobot som støtte til feilsøking.- Be elevene forklare hva de prøver å gjøre, vise den relevante delen av koden de jobber med, og evt. feilmeldingen de har fått. Så langt har dette fungert strålende ved at de får umiddelbar hjelp når de sitter fast.
- I tillegg, siden jeg har styrt de over til NDLA sin variant av ChatGTP, så har jeg fått forebygget at de kompromitterer eget personvern ved å bruke andre "gratis"-varianter ukritisk.